perhordnes.com © 2008

Trening

14.01.2009

Etter en høst med mer skader og problemer enn resten av min vektløfterkarriere tilsammen er jeg nå klar for å ta fatt på et nytt år med trening. Det har desverre ikke vært løftet rykk og støt siden Lag-NM, mens litt knebøy har det heldigvis blitt plass til den siste uken. Etter en høst der jeg har vært plaget med småkramper og strekker ca. hver tredje uke, har det vært vanskelig å vise noen fremgang. At jeg på tross av dette har klart å holde resten av norgeseliten bak meg, og støte 180 på siste stevnet er jeg godt fornøyd med. Jeg føler selv jeg har prestert godt i forhold til utgangspunktet i hele høst.

Likevel er jeg bestemt på at det må gjøres tiltak for å bedre disse resultatene utover våren. Det er ikke til å komme fra, at jeg har løftet 145-180 i høst, mot 152-187 våren 2008. Å bevise at jeg presterer brukbart med dårlig utgangspunkt er overhodet ikke målet for våren. Jeg er lei av å kjøre med håndbrekket på. Disse ukene blir derfor brukt på å prøve å bli helt fin i kroppen slik at alle unnskyldninger er skjøvet til side frem mot NM og EM. Altså er det for tiden mest trening på helsestudio, med lette vekter. Dette vil fortsette frem mot uke 5. Jeg finner da frem vektløfterskoene igjen for å satse mot ny kongepokal, nytt EM og nye rekorder. Så vil tiden vise om planen holder..

17.09.2008

Da var vi i gang. Endelig noe trening som minner om vektløfting. Jeg går nå inn i en 6 ukers periode med rykk og støt tre ganger i uken. Det føles godt etter 3,5 mnd uten. Grunnlaget burde nå være lagt for en fin fremgang utover høsten. I knebøy introduseres nå sett med tre repetisjoner i stedet for fem. Sammen med kortere fjellturer vil dette snu kroppsvektutviklingen fra å gå nedover til å peke oppover. Det samme gjelder styrken. Nå gjelder det bare å holde så godt jeg kan på bevegeligheten mens jeg blir tyngre og sterkere. Håpet er at to uker med rykk og støt allerede på 5-kampen skal vises. Målet der er at selv med to tunge uker i forkant skal kurven peke oppover fra landskampen. Gjerne brattere enn Fløibanen...

01.09.2008

Høsten er igang og treningen begynner sakte, men sikkert å ligne på sesongtrening. Selv om det fortsatt er to uker igjen til jeg begynner med rykk og støt igjen, føler jeg meg trygg på at høsten vil bringe resultater. Treningen har i de siste ukene vridd seg fra maks repetisjoner på lave vekter mot 5-10 reps på mellomvekter. I uke 38 begynner jeg med rykk og støt tre ganger i uken og det gleder jeg meg til. I tillegg skal det sakte, men sikkert kuttes ned på alternativ trening, slik at større del av overskuddet kan brukes i vektrommet...

Bilde: Utsikt fra Ulriken søndag kveld

16.06.2008

Dagen etter Per hadde konkurrert på European Promotion Cup i Lausanne dro vi til Geneve og leiet en liten Fiat Panda. Så satte vi kursen mot Frankrike og Chamonix. Vi var enige om at Chamonix var et fint sted å reise for å planlegge det kommende treningsåret som starter nå, og for å sparke i gang grunntreningsperioden som blir hovedfokus for Per i sommer. Chamonix er en koselig liten alpelandsby med svære fjell, blant annet Mt. Blanc som er vest-Europas høyeste fjell (4807 m.o.h). Byen regnes som Europas hovedstad for fjellsport, spessielt klatring og ski, men også basehopping, rafting og andre adrenalinsporter.

Bilde: Sindre planlegger det kommende treningsåret på altanen, og synes han har et veldig fint kontor!

Vi ankom Chamonix ut på ettermiddagen, og tok en kjapp matbit før vi dro bort i svømmehallen for å ta oss noen runder i bassenget. I svømmehallen oppdaget vi noe lattermildt at de hadde speedo-PÅBUD! Det vil si at kun bade-truse var tillatt. Ikke engang våre tettsittende boxere ble godkjent. Så vi brettet inn kantene på boxeren og laget oss hver vår flotte speedo. Vakkert er et dekkende ord! Desverre hadde vi ikke med kameraet...

Bilde: Noen av fjellene som omkranser Chamonix

På mandagen tenkte vi at vi måtte komme oss litt opp i de bratte og spisse fjellene rundt byen. Vi ville prøve kabelbanen til Aguille Du Midi som er en sylspiss fjelltopp 3842 meter over havet. Fra Chamonix sentrum er det ca 2800 høydemeter til toppen. Fra Torget i Bergen og opp til toppen av Ulrikken er det til sammenlikning 642 høydemeter. Så her skulle vi altså både bratt og høyt opp.

Bilde: Per kikker ned mot Chamonix. Vinkelen på kabelen viser at denne banen går bratt oppover.

Ved hjelp av to kabelbaner brukte vi 20 minutter på oppstigningen. På toppen var det flere utkikkspunkt og en cafe`, og oksygenmangelen kjentes godt da vi gikk i trappene rundt disse. På 3800 meter over havet er oksygenmettningen i blodet ca 89% av det man har på havnivå, og disse 10-12 prosentene med oksygenunderskudd merkes godt.

Bilde: Sindre og Per på Aguille Du Medi. Store istapper falt ned fra masten, så dette bildet ble tatt rimelig kjapt.

Været var desverre ikke helt på vår side denne dagen. Med snø(!)byger og lett tåke ble utsikten helt på toppen noe begrenset. Men vi koste oss likevell. Da vi kom ned fra fjellet tok vi en liten handlerunde i gågatene rundt i byen.

Bilde: Sindre handler inn litt fransk ost

Etter lunch syntes jeg det var på tide å få Per ordentlig i gang med grunntreningsperioden. Vi dro bort i hoppbakken som ligger like under Mt. Blanc breen. Her ble det først noen løp i unnarennet før, vi avsluttet med full fart og sprintløp i trappene i overrennet. Først da økten var over oppdaget vi skiltet som sa at det var strengt forbudt å oppholde seg i hopptårnet....

Bilder: Sprint i bratt motbakke

Per er nå altså i gang med grunntreningsperioden. Denne perioden brukes til å trene seg opp fysisk og psykisk frem mot konkurranseperioden som for Per starter i slutten av August. I grunntreningen skal man bygge en kropp som skal tåle de tunge løftene og det stresset kroppen utsettes for i de månedene konkurransesessongen varer. Treningen i denne perioden kjennetegnes av større mengde, det vil si flere repetisjoner i de forskjellige vektløfterøvelsene. Per skal også trene en del utholdenhet, koordinasjon og spesifikk sprint og spenst trening. Vi kan si at han skal trene for å kunne tåle enda mer trening.

Gjennom sommeren kan man også tillate seg å gjøre en del øvelser og aktiviteter som er noe mindre konkurranselik. Dette er noe vi gjør for å få en mer variert trening og belastning. Kroppen blir sliten av lik trening over lang tid. Forskjellige undersøkelser og forskningsprosjekter viser også at de utøverne som har blitt best i sin idrett, er de som har lagt vekt på allsidig og variert trening gjennom sin idrettskarriære. Variert trening er noe vi alltid har drevet med, og dette fortsetter vi også med i den videre satsingen.

Dersom det er noen som ser Per i lett jogg mot Ulrikken i sommer, vet de nå altså hvorfor en vektløfter driver med det... Det er bare å henge seg på for de som trenger litt trening selv...

Sindre

27.05.08

"Tungtreningsbolken" etter EM fungerte greit. Etter en lett uke i skottland var det klart for to uker med gode løft med litt større fokus da det nærmet seg stevnet. Gode løft har vært gjennomført i både rykk, støt og knebøy. Denne økten toppet seg til 5-kampstevnet der 187kg i støt satt som det skulle. Treningsmengden på beina ser også ut til å gi avkastning med årsbeste både i knebøy og front. De gode treningsukene med knebøy på over 200 kg både morgen og kveld, er endelig tilbake. En venn av meg pleide å si at resultatet ofte blir et speilbilde på forberedelsene. Til helgen får vi se om han har rett....

25.04.08

EM er nå over og det er på høy tid å tenke fremmover. Med nye erfaringer i sekken satses det nå for fullt mot Promotion cup i Sveit om 5 uker. Vi begynner denne satsingen med en "treningsbolk" med høy intensitet. Programmet er enkelt. Maks i alt, morgen og kveld, alle dager. Høydepunkt fra første uke er 175 kg i støt onsdag, og det etter tung frontknebøy tirsdag (190/4). Etter to uker med slik trening går vi rolig over mot å løfte enda tyngre, men med litt tid til innhenting mellom øktene. Dette for å hente ut de siste kiloene frem mot stevnet. Ingen ferie etter EM altså....

18.04.08

Siste treningsøkten før stevnet tok vi i det offisielle treningsområdet som var satt opp for deltagerne i EM. Dette lå en kjapp sykkeltur unna, og var en flott hall med 12 podier, og nytt fint utstyr.

Fram til stevne er det viktig at kroppen får restituert seg, slik at man får overskudd til de anstrengelesene som kommer. Til tross for dette er det bra å løfte noe for å holde kroppen i gang, og fyringsfrekvensen i nervesystemet på topp. Det som er viktig på disse øktene før stevnet er at man ikke har stor mengde, at det ikke blir så tungt at kroppen trenger lang tid på å restituere, og at man ikke bruker for mye energi på å "fyre" seg opp før løftene. Det er lett å bli litt mentalt utladet etter en runde med skikkelig oppsyking.

Vi bestemte oss derfor for at Per skulle ha litt lett rykk og støt, med god hastighet på stangen.

I tillegg skulle han opp på en litt tyngre frontknebøy, men kun ett tungt løft, uten å bruke mye energi på å "fyre" seg opp . 180 kg i frontknebøy med stopp i bunn, uten knebind og belte gikk veldig lett, så da var vi førnøyd, og klar til stevne

Bilde: 180 kg på stangen

Bilde: Lett frontknebøy på 180 kg

Sindre

16.04.08

KL 04:00 ringte vekkerklokken for å fortelle at snart gikk flyet til Italia. Jeg hoppet som vanlig opp av køyen og kom meg avgårde.

Ved ankomst Lignano, Italia gikk vi gjennom de vanlige rutinene med innsjekk og akkreditering. Litt mat fikk vi også i oss før turen gikk til stevnearenaen for å heie frem Ruth Kasirye.

Etter hennes prestasjon var det ikke lenger lett å sitte stille. Treningssenteret på konkurranseområdet var desverre stengt så sent på kvelden, men vi klart å finne et helsestudio i svømmehallen. Her gjennomførte vi en god treningsøkt på tross av begrenset med utstyr.

Bilde: Lucie Larsen og Per Hordnes på trening i Lignano

For å teste støtformen måtte vi samle sammen det de hadde av vekter på gymmen. I mangel på magnesium, var det kanskje greit at 137 kg var det de hadde...

04.04.08

06:00 Ringte det på døren i morges. Antidoping Norge kom med beger til urinprøve. jeeeeeeesp. Jaja. Fint at noen prøver å holde idretten ren da.... En tidlig start på nok en dag med nye muligheter.

29.03.08

Etter en hard uke med mye trening på skuldrene, var det godt å få seg en runde i bassenget i Loddefjord. Et par runder med crawl for skuldrene, etterfulgt av en runde i badstu gjør under for kropp og sjel. Til kvelds blir det lammelår.. mmm.

27.03.08

Lett uke begynner å gå mot slutten. Etter den tunge påskeuken har det vært godt med en uke der jeg har konsentrert meg om armer, mens beina har fått hvile litt. En god tur på Ulriken i går gjør at jeg føler meg lett og fin og at jeg "klør" etter å begynne hardt på igjen på mandag.

17.03.08

Vel overstått NM må nye mål planlegges til EM. Jeg er av den oppfattning at etter norsk rekord i rykk på to påfølgende stevner, mens 180 kg i støt har sett ut til å være grensen fire stevner på rad, må denne barrieren brytes. Målet for EM blir i første rekke blir å fortsette med støt etter at stangens vekt er hevet forbi 180 kg...

<<tilbake

"The world ain't all sunshine and rainbows. It is a very mean and nasty place. It will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me or nobody is going to hit as hard as life. But it ain't about how hard you hit, it is about how hard you can get hit and keep moving forward, how much can you take and keep moving forward. That's how winning is done!"